Computervisie brengt intelligentie naar retailtechnologie

Van binnenkomst tot vertrek is de gemiddelde tijd die een consument in een supermarkt doorbrengt ongeveer 41 minuten voor één rit. Maar als de kassa’s lang zijn en het winkelend publiek tijd besteedt aan het doorzoeken van de schappen op items die niet op voorraad zijn, wordt die reis al snel veel langer. Noch consumenten, die snel hun geduld kunnen verliezen, noch retailers, die al te maken hebben met post-pandemische personeelstekorten, verstoringen in de toeleveringsketen en minder voetgangers, willen dat.

Dat is waar kassa- en voorraadbeheer zonder kassa om de hoek komt kijken, mogelijk gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI) en computervisie. Een verscheidenheid aan bedrijven, zowel grote techbedrijven als startups, hebben de afgelopen jaren verschillende benaderingen gekozen, waarbij ze camera’s en sensoren hebben gebruikt om items te identificeren en te bellen – waardoor de klant snel items van de plank kan pakken en kan vertrekken zonder in de rij te hoeven staan.

Wat u wel en niet moet doen bij het bijscholen en opschalen van burgerontwikkelaars in uw hele organisatie – Low-Code/No-Code Summit
Tegenwoordig, zelfs nu de economie vertraagt, vertonen investeerders geen tekenen dat ze hun investeringen in deze sector zullen terugschroeven. Grote financieringsrondes maken nog steeds nieuws, waaronder het in Tel Aviv gevestigde Trigo, dat vorige week een serie C-investering van $ 100 miljoen aankondigde, waardoor de totale financiering volgens Crunchbase op ongeveer $ 199 miljoen komt.

Amazon Go bracht veel concurrenten voort
Zes jaar geleden dacht iedereen dat Amazon met zijn nieuwe Amazon Go het kassaloze supermarktmodel in de tas had. Maar hoewel velen voorspelden dat de technologie enorm zou opschalen, zijn er wereldwijd nog steeds slechts 28 Amazon Go-winkels – inclusief de recente uitbreiding in India.

Over het algemeen is schaalvergroting de grootste uitdaging, zegt Brad Jashinsky, marketinganalist bij Gartner. “De belangrijkste technische uitdaging achter computervisie bij kassa’s is het opschalen van de systemen om meer klanten en grotere winkelformaten te kunnen bedienen”, zei hij. “Er is ook een behoefte om ze gemakkelijker te integreren in bestaande winkelvoetafdrukken.”

Terwijl Amazon aarzelde, zijn verschillende startups tussenbeide gekomen met hun eigen computer vision-aangedreven technologie – gericht op het oplossen van schaal en gemakkelijke integratie. Sommige startups, zoals Caper AI – dat in 2021 werd overgenomen door Instacart – en Mashgin hebben zich gericht op door AI aangedreven plug-and-play smart carts of kiosken. Anderen, zoals AiFi en Trigo, zijn gericht op plafondcamera’s, schapsensoren en digital twin-technologie. Hoewel de economie terugvalt, lijken de kansen in deze nichesector niet geleidelijk af te nemen.

Computervisie naar de fysieke winkel brengen
Volgens Michael Gabay, CEO van Trigo, is de aantrekkingskracht van computervisie voor kruidenierswinkels het verkrijgen van de mogelijkheden die momenteel voor hen beschikbaar zijn in een e-commerce ruimte en het brengen van die intelligentie in hun fysieke winkelruimtes.

“Dat is voor supermarkten een veel grotere markt dan de online markt,” zei Gabay. “Hun vertrouwen [in technologie] is veel groter dan vorig jaar of twee jaar geleden.”

Ter ondersteuning van die bewering bleek uit een onderzoek van Gartner eind vorig jaar dat 73% van de respondenten in de detailhandel verwacht de investeringen in winkeltechnologie voor 2022 te verhogen.

Bovendien zijn retailers gedwongen om zich opnieuw te concentreren op het verbinden van winkels met hun hele ecosysteem, legt Jashinsky uit in een e-mail. “Er is nieuwe aandacht en investeringen gegeven aan de digitalisering van investeringen in winkeltechnologie, inclusief computervisie voor kassa’s”, zei hij.

Trigo werd in 2017 opgericht door de broers Michael en Daniel Gabay, die opgroeiden op een kibboets in Noord-Israël en technologische functies vervulden in elite-eenheden van de Israel Defense Force. De CEO en CTO wilden respectievelijk het tegengif zijn voor de hoofdpijn van het wachten in lange rijen bij de kassa.

De 3D-winkelmapping en computervisiemogelijkheden maken gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) om het winkeltabblad van een klant bij te houden – zelfs het totaal bij te werken als ze een artikel terugleggen – en brengt ze dienovereenkomstig in rekening wanneer ze lopen uit, geen lijnen nodig. Het houdt ook de artikelvoorraad en de lichaamstaal van de klant bij, zodat het winkelpersoneel bijvoorbeeld kan waarschuwen als het vermoedt dat een artikel in een jas is verstopt. Dit alles zonder biometrische of gezichtsherkenningsgegevens te verzamelen.

Hoewel dat misschien veel klinkt voor retailers om hun hersens in te slaan, hoeven ze alleen maar met Trigo samen te werken om

zet het op, en zodra de installatie is voltooid – wat volgens het bedrijf meestal van de ene op de andere dag is – is er niets meer nodig en hebben ze groen licht om het te gaan gebruiken.

Ondanks het grote aantal concurrenten en de groeiende interesse in de markt als geheel, heeft Gabay vertrouwen in Trigo’s vermogen om op te vallen tussen de massa. Het bedrijf is momenteel actief in supermarktketens over de hele wereld, waaronder de Wakefern Cooperative in de VS, de Britse Tesco-keten, de Israëlische Shufersal-winkels, Aldi Nord in Nederland en REWE, een keten in Duitsland.

“We zijn ook de enige startup, niet Amazon, die zich momenteel richt op supermarkten en niet alleen buurtwinkels of kleine winkels”, vertelde Gabay aan VentureBeat.

Trigo’s technologie kan worden geïmplementeerd door winkels van 3.000 vierkante voet tot 5.000 vierkante voet – en beweert dat het daarna werkt aan gebruik in winkels van 10.000 vierkante voet. Zijn concurrent AiFi beweert echter ook dat het kan worden gebruikt in ruimtes tot 10.000 vierkante meter. Het heeft op dezelfde manier gewerkt aan het ombouwen van winkels tot volledig autonome winkels.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *